16.3.10

Tips Membaca Buku Supaya Tidak Lupa

Saya baru sahaja mula menyelak laman pertama buku Robert Kiyosaki, apabila pembacaan saya terhenti seketika. Bersungguh-sungguh saya cuba mengingati apa yang telah saya baca dalam buku Think and Grow Rich, buku yang selesai dibaca minggu lalu. Penat otak saya cuma mengingati, tetapi tidak banyak poin yang saya dapat ingat kembali. Akhirnya saya selak semula buku tersebut takut-takut terlupa kandungannya.
Saya percaya anda juga pernah mengalami perkara yang sama. Masalah lupa atau merasa tidak cukup sentiasa ada dalam diri manusia.
Setelah habis dibaca, ada yang kecewa kerana kehidupan mereka tetap sama seperti dulu. “Aku dah baca 25 buku kekayaan dan kewangan peribadi, tapi aku tak kaya-kaya pun.. “
Terasa seperti tidak terberkas di hati, pelaburan membeli dan membaca buku dirasakan membazir, banyak masa telah dihabiskan untuk membaca. Lebih malang, bila penulis buku tersebut pula disalahkan kerana tidak dapat memberi hasil dan perubahan yang diharap-harapkan. Kerana kecewa lama-kelamaan terasa malas dan tidak bermotivasi untuk terus membaca.
Dan ia terhenti disitu. Berkuburlah impian untuk melakukan perubahan.
Pernahkah anda merasa pengalaman membaca seperti itu ?
Teringat pesan Opah,”Bila kita belajar semasa kecil ibarat menulis diatas batu..”. Memang lebih mudah mengingat apa yang dibaca ketika kecil kerana otak ketika itu seperti span yang menyerap air. Sehinggakan boleh menghafal baris demi baris dengan mudah. Tetapi bila semakin dewasa, daya ingatan juga akan menjadi semakin berkurangan. Bahan bacaan juga menjadi semakin terpilih.
Tips Membaca Buku Amali Supaya Tidak Lupa
1. Praktiskan ke semua langkah, dan lakukan sekarang! Kita mungkin menjadi lebih berpengetahuan selepas membaca buku tersebut, tetapi ia tidak dapat mengubah apa-apa pada diri jika tidak dilaksanakan. Rencanakan langkah yang perlu diambil seterusnya.
2.Cari kesamaan cerita dalam buku dengan cerita kehidupan kita. Bila kita rasa ada kesamaan cerita di dalam buku tersebut dengan kehidupan kita, maka lebih mudah kita mengingati kandungannya.
3. Jika dibaca, kita memperoleh pengetahuan. Tetapi bila kita amalkan, akan berlaku perubahan. Pengetahuan semata tidak menjamin perubahan.
4. Ulangi poin penting didalam buku. Buat catatan di tepi atau letakkan post-in stiker di halaman buku yang penting. Ini memudahkan kita mencari poin penting dalam buku sebagai rujukan.
5.  Membaca dengan niat untuk menuntut ilmu. Mulakan dengan Basmallah. Itu satu ibadah. Ibadah akan diberi ganjaran pahala. Sekurang-kurangnya pahala telah tersedia.
6. Catatkan kata-kata mutiara. Walaupun ini bukan intipati buku tetapi ia memberi inspirasi.
7. Beri ulasan mengenai buku tersebut. Ulas mengikut kefahaman dan letakkan ulasan anda sebagai nota dan kongsikan dengan rakan anda. Lihat apa pandangan mereka terhadap ulasan anda. Gunakan Facebook untuk berdiskusi.
Mungkin ilmu yang kita baca tidak dapat membantu secara hari ini. Tetapi bila kita kumpulkan ilmu tadi hari demi hari, ia akan mencipta satu gambaran keseluruhan mengenai topik yang kita baca. Ada yang menyatakan, untuk sesuatu perubahan itu berlaku ia memerlukan usaha selama 40 hari secara berterusan.
Cubalah!  

penulis asal :http://www.irwandahnil.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts :

online counter RSSMicro FeedRank Results Subscribe to updates

iklan